selim moni hayim bar ilan 2013

SOVRE LA MUJER SEFARAD

Anyos antes en un kolokyo en la Universidad Kroata de Dubrovnik (Ragusa) avia dado mi sentimiento sovre la emansipasyon de la mujer sefarad i avia dicho:

“ Durante uno de los seminaryos del Sentro Salti (aktualmente el Instituto Salti)  se avlo de la mujer djudia  en jeneral i lo ke me entereso lo mas fue lo ke se disho de la mujer sefarad  dezde el  sieglo pasado fina  los diyas aktuales.  En muestro tiempo, la mujer sefarad  es akea ke konose su idioma,  ke tiene  abuelos ladino avlantes  de  orijin espanyola.   Por siguro,  se pensa ke su famiya es orijinarya del  Imperio Otomano, el solo lugar onde  el kastilyano antigo fue uzado durante sieglos .  La mayoriya de los djudios   sefaradis ke se establesieron afuera del Imperio Otomano kon el tiempo achakes de siertas ovligasyones perieron la uzansa de la lingua i de las kustumbres  por la simple razon ke eyos no fueron nunka achetados komo nasyon otonoma, lo ke fue el kavzo kontraryo  en tyerra turka. Ansina los djudios ke se establesieron en el Medyo Oriente i en los Balkanes tuvieron este mazal.  Si oy en dia una mujer avla el ladino , esto  kere dizir ke tiene o tuvo parientes  ke nasyeron i bivieron  en el Imperio Otomano  i ansi es konsiderada komo la verdareda sefarad.

Para dar mi sentido  sovre este sujeto, dishe:

La mujer djudia, en su forma  de madre i de espoza , es el elemento fondamental del nukleo familyal djudio. Las mujeres ke konosi  de serka  i intimamente , komo la mayoriya de  los ombres, son mi madre, mis ermanas i mi mujer. Mazalozas   fueron eyas ke no se engrandesyeron izoladas en los kurtijos de sus kazas, ambezandosen solo a gizar,a kuzir, a brodar, a kantar i a oyir de sus madres siertos preseptos de la Tora.  Koza ke fue el kavzo de mis nonas i biznonas ke no supieron ni meldar ni eskrivir i ver banko de eskola.

Akeyas ke nasyeron en los dalkavos sien anyos fueron edukadas en eskolas  djudias o nasyonalas en el payis  en el kual bivieron o  biven.  De muestro tiempo eyas frekuentan universidades i se azen ekonomikamente independientes en lavorando en sus propyos  domenyos. La mujer sefarad de oy, no es solo la persona ke auna  la famiya, eya  mira  de meter kon imensa pasensya pas i ekilibro entre  sus ijos,  el orden en  su morada ,i se siente responsavle de su limpieza.  Ademas  aregla kon saverisyo todo lo ke se pasa al dorredor de su famiya i komo lo di a entender mas ariva, va mizmo a lavorar para ayudar ekonomikamente su matrimonyo. “

Kon la fondasyon del estado de Israel, kada manseva djudia  tiene el ovligo antes de kazarse de ser soldada i de partisipar a la defensa del payis.  Digo esto es una bendisyon , ke  permete a la mujer israeliana de tener el mizmo rango sosyal del ombre. Mas independiente eya  partisipa a la vida  moderna del  payis i se siente respektada  por la sosiedad sivil .  Leyes la proteja de abuzos i le da derechos de libertad en la sosiedad en la kuala bive , de poder tomar sus propyas desizyones sin demandar el konsentimiento de su espozo. Estas kondisyones, muestras abuelas no las bivieron i mizmo no se las sonyaron. En poko biervos la djudia moderna  es muncho mas dinamika de sus nonas i biznonas.   Ansina  la mujer sefarad en Israel se asemeja a la mujer de otras orijines  kon la sola diferensya  ke eya es mas respektuoza enfrente de los  miembros mayores de la famiya.

La emansipasyon de la mujer djudia en los 120 anyos pasados es  al nivel de la mujer del oksidente, no manko, sino mas.   Savemos ke munchas de eyas fueron muy famozas.. , me permeto de darvos unos kuantos nombres de la  elit sefarad ke bivyo en el sieglo pasado, komo Emma Lazarus  nasida en Los Estados Unidos, Rita Levi Moltancini nasida en Italia, Bat Ye’or nasida en Ayifto, Françoise Giroud nasida en Fransia,  Ester Morges Aligranti nasida en Turkia, Buena Sarfati nasida en Gresia, Camila Kolonomos nasida en Makedonya. Bien entendido la lista es larga,  no tengo aki la posibilidad de nomarlas a todas.

Enfin vos dire ke  me ambizi durante  el enkontro dichas ke uzavan muestras nonas, ke me paresen interesantes.  A saver:

PAN DE KAZA ENFASYA.

NI LA NOVYA NI LA SEMOLA NO LAS MIRES KON KANDELA.

SAKO VAZIYO NO SE APARA EN PIES.

POR UN POKO DE SAL NO MIRES LA KOMIDA A  MAL.

EN KAZA YENA PRESTO SE GIZA LA SENA.

NI SENA DE KARNE NI ESTAR KON LA ESHUEGRA.

DE KE PARI, BOKADO BUENO NO KOMI.

KRIAR ES FERRO MASHKAR.

DIZEREMOS BUENO KE SE AGA BUENO.

PAN I KEZO MA UN BUEN BEZO.”

Dr. Selim Salti, 2020